MEGHÖKKENTŐ TÖRTÉNETEK

Egyik nap telik a másik után. Az emberek botrányokra éhesek, ezen vágyukat kielégíti a bulvársajtó. Mi nem ezt tesszük, érdekes, nem mindennapi történeteket, riportokat és írásokat közülünk. Aki ír: egy 26 éves lány és 23 éves újságíró unokatestvére.

F. Aranka


általános iskolai segítő tanár; mentálhigiénés szakképesítéssel


-          Az első, aki megszólal Földi Aranka. Ismerjük egymást. A tanárom volt. Hogy van mostanában tanárnő? Elég régen találkoztunk nem is tudom, valamikor a választásokkor áprilisban, nem? Történt –e valami változás azóta az életében?

-          Igen, köszönöm szépen jól vagyok, változás történt az életemben a gyermekemet felvették az egyetemre, és közelebb költöztem a szüleimhez.

-          Azon kívül, hogy tanít technikát és biológiát mostantól új feladattal bővült ki a munkaköre, elvégzett egy tanfolyamot, kurzust. Hogy is van ez, mit lehet róla tudni?

-          Ez egy másoddiploma volt, mentálhigiénés másoddiploma, ami lehetővé tette számomra, hogy az iskolában folytatott gyermek és ifjúságvédelmi munkámat magasabb szinten végezhessem. Továbbá személyiségfejlesztő tréningeket vezetek és mentálhigiénés csoportterápiát is. Ami kitűnően alkalmas arra, hogy az iskola prevenciós munkájába bekapcsolódjon, gondolok itt a drog prevencióra, a biztonságos szexre- AIDS elleni küzdelem, a családi életre való nevelésre, bűnmegelőzésre, az egészséges életmódra való nevelésre…

-          Ki bízta meg ezzel vagy önmaga elhatározásából döntött, hogy vállalkozik a dologra?

-          Már pedagógus voltam, amikor azon gondolkoztam, hogy pszichológusként is tevékenykedhetnék és észrevettem nagy szükség lenne egy pszichológus jelenlétére az iskolában.. Pedagógiai tevékenységem mellett jól működhetnék mint pszichológus, mivel születtek a gyermekeim ez a törekvésem elmaradt. De a vezetőségben is hasonló véleményen lehettek, hogy bizony egy gyermekeket nevelő intézménynek szüksége van pszichológusra vagy hasonló feladatokat ellátó folyamatosan az intézményben tartózkodó személyre. Az igazgató azzal a kéréssel fordult hozzám, mit szólnék hozzá, ha beiskoláznának és anyagilag is támogatnának, hogy elvégezzek egy mentálhigiénés szakot. Nagyon boldog voltam, hiszen régi vágyamat éreztem valóra válni. Megtiszteltetésnek éreztem, hogy én voltam az, akire gondoltak. Így rögtön igent mondtam.

-          A családi háttere a gyerekkora milyen volt? Mit hozott otthonról?

-          Nagyon szép gyermekkorom volt. Ez is szerepet játszott abban, hogy jobban odafigyeltem a tőlem jobban eltérő gyermekek életére, sorsára. Érzékennyé váltam, az igazságérzetem hamar kialakult. A felnőtté válásommal párhuzamosan fejlődött szociális érzékenységem és az empatikus készségem és a vágy, hogy másokon segíthessek. Végül ezért lettem tanár. Otthonról a példát hoztam a szülők 40 évig pedagógusok voltak. A szülői példa meghatározó egy gyermek életében, sőt a pályaválasztásunkra is kihatással van. Érzelmi, testi-lelki fejlődés vonatkozásában a családi szocializáció nagymértékben hat az emberre.

-          Gondolom igény van a dologra, ha az iskola úgy határozott, hogy ezt létre kell hozni?

-          Igen, igény és érzésem szerint minden tanintézményben státuszt kellene biztosítani eg mentálhigiénés szakembernek.

-          Ha a felső tagozatosokat nézzük ők pont a kamaszkorban vannak, dacolnak a világgal, ellentmondanak. Hogyan közelít hozzájuk?

-          Ki kell alakulnia bizalmi légkörnek, és mivel megvan a bizalmas kapcsolat, bátran mernek kérdezni akár csoportos, akár magánbeszélgetések folyamán. A kíváncsiság mindenkiben megvan függetlenül attól, milyen típusú. Azonban előfordul tény, hogy több érdeklődő lenne, viszont vannak páran, aki azért nem jönnek, mert az osztályuk hierarchiájában elfoglalt helyük nem engedi. Gondolok itt a hangadókra a nagyszájúakra, aki nem beszélnek a gyengeségeikről és bajaikról, itt ugye pedig őszintének kell lenni. A csoportunkban bárkit szívesen látunk, aki megszeretné osztani velünk a problémáit és gondolatait és betartja a szabályainkat. Egy csoport 8.13 fős létszámú. Átlagosan elmondható, hogy az időtartam 45 perc, viszont van, amikor elhúzódik, olyan is megtörtént, hogy két óráig „vitatkoztak”, míg pontot tudtunk tenni az ügy végére. A szabályok és elvárások, amiket a tagok alakítottak:

-          Csak sorban szólalhatnak meg, annál is inkább, mert körben ülünk és egymás szemébe nézünk, ez bizalmat, a nyíltságot jelképezi.

-          A másik szavába senki nem szólhat.

-          Ha mondanivalója vagy észrevétele van az utána elhangzott személy észrevételével kapcsolatban, a hozzászólást a második körben teheti meg.

-          Senki senkit sem szóval sem fizikálisan nem bánthat.

-          A titkot mindenki megőrzi, a termen belül marad.

-          Semmilyen kötelezettség nincs.

-          Hogyan promotálták ezt a diákok felé, hogy itt az Aranka és hozzá fordulhattok ha…?

-          Év elején a szülői értekezleten az osztályfőnökök elmondták, a gyermekeknek, milyen lehetőségük van: személyiségfejlesztő tréningen részt venni, mely szakkör formájában működik heti rendszerességgel, sokan jelentkeztek…

-          Kik azok akik megkeresik tanárnőt az alsósok vagy inkább a felsősök?

-          Mind a kettő a saját korosztályának megfelelő problémával. Az alsósok az iskolai problémákkal illetve a kortárs csoportokkal, a felsősök ezen túl a családon belüli konfliktusaikkal fordulnak hozzám. Ez nem azt jelenti, hogy nincsenek átfedések.

-          Vegyünk egy fiktív esetet, például a 6/b-ben az osztályfőnök tapasztalja és más tanárok is jelzik azt, hogy x.y.-nal kötekednek… vagy valakinek otthon problémái vannak, de nem a gyerek fordul magához, hanem a tudomására jut és segíteni akar, de a tanuló elzárkózik, szégyelli a dolgot…. Mit csinál ilyenkor?

-          Nem zárkózom el ilyen dolgok elől, először megfigyelem a gyereket, mert oka van a kiközösítésnek, szekálásnak, ez nem azt jelenti, hogy ő a hibás. Utána szembesítem a két felet. A nevelők felmérik az adott helyzetet minden osztályban. Van egy névsor, amit az osztályfőnökök állítanak össze és kimondhatjuk, hogy azok szerepelnek rajta, akik valamilyen szinten problémások. Közülük pedig van, aki magától van akit pedig ide kell „vezetnünk” a csoportba. Akik hátrányos helyzetűek, nem rendelkeznek kellő önismerettel az önérzetük túlságosan nagy vagy alacsony ők részt vesznek….a konfliktus megoldó készségük fejlesztésére van szükség, személyiségi problémákkal küzdenek, például hiperaktívak.

-          Mennyire övezi siker a munkáját?

-          Másfél évnek kellett eltelnie mikor egyértelművé lett számomra, hogy a munkám hatékony és eredményes ugyanis nagyon nehezen mérhető, visszajelzéseket kaptam pedagógusoktól, szülőktől, több esetben előfordult, hogy a gyermek saját maga fogalmazta meg vagy köszönte meg milyen szintre jutott.

-          Vannak reménytelen estek?

-          Szerintem nincsenek.

-          Eszembe jutott valami, paradox helyzet vagy eset, elmondom! Körülbelül egy hónapja valamilyen rendezvény volt pont ebben az iskolában, diszkóval meg mindennel, ami kell. Pont erre felé jártam, a kapu előtt mentem el és egy tucat fiatal vedelte magába a vodkát literes üvegekből, ezen felül cigarettáztak is. Vagy három tanár eközben bent volt az épületben és az ablakon keresztül látta, hogy mi történik kint, viszont nem tettek semmit. Nem pozőrség ez egy kicsit?

-          Észrevettük, hogy ezek vannak, van ami túlmegy a hatáskörömön, ilyenkor fordulunk a rendőrséghez. Nagy szervezési tevékenység számomra olyan szervezek segítségét veszem igénybe, amelyek szakemberek bevonásával tudnak segíteni. Na nem ezek a diákok keresik fel a mi foglalkozásainkat azért azt tudni kell.

-          A családok anyagi helyezte szerint hogyan osztaná fel a bajokat?

-          Ha a terrorra gondolok az elszegényedő rétegre jobban jellemző, mert tehetetlenségükben az italban keresik a megoldást és ez kiváltja belőlük az erőszakot. A felsőbb rétegekben a gazdagoknál is isznak, de ott egész más a z ok ott abszolút nem törődnek a gyerekkel, csak pénzzel támogatják őket, érzelmileg viszont elhanyagoltak. Annyi történetem van, akár könyvet írhatnék. Mondanék egy konkrét példát, ami egy lánnyal történt, aki jómódú családból való. Ő hetedikes volt, a fiút akit pedig szeretett volna megkapni ötödikes. A leányzóról tudni kell, hogy mindenkit megkapott, akit csak akart. A lány érett, fejlett volt, és a fiú jött panasszal, hogy az iskola társa nem hagyja békén, nyilvánosan fogdossa… A fiú életkorához képest nagyon fejletlen volt. A lány mellette olyan volt, mint egy pedofil. Sajnos a mi segítségünkre volt szükség olyannyira elfajult a helyzet. Egy pár év alatt rengeteget változott a világ, természetesen negatív értelemben és irányban.





Weblap látogatottság számláló:

Mai: 11
Tegnapi: 1
Heti: 15
Havi: 32
Össz.: 23 418

Látogatottság növelés
Oldal: ARANKA
MEGHÖKKENTŐ TÖRTÉNETEK - © 2008 - 2025 - rockefeller.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen weblap készítő egyszerű. Weboldalak létrehozására: Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »