MEGHÖKKENTŐ TÖRTÉNETEK

Egyik nap telik a másik után. Az emberek botrányokra éhesek, ezen vágyukat kielégíti a bulvársajtó. Mi nem ezt tesszük, érdekes, nem mindennapi történeteket, riportokat és írásokat közülünk. Aki ír: egy 26 éves lány és 23 éves újságíró unokatestvére.

K. E.: A wizzair ügy 2007.-ből


a320_wizzair.jpg

 

 

Magyarországon a Gazdasági és versenyhivatal hivatott arra, hogy ellássa a mai kapitalista világban, melyet a rendszerváltás hozott, a reklámok felügyeletét. A reklámozó vagy a versenytárs vagy akár egy magánszemély kifogásolja a médiában megjelent, legyen az rádió, televízió vagy újság, reklámot a GVH. -hoz fordulhatnak panaszukkal és kérhetnek jogorvoslatot. A MALÉV egyeduralmának megszűnése után, új légitársaságok gépei jelentek meg az ország kifutópályáin, a jó képviseltetés és az országos ismertségre való törekvés érdekében természetes módon reklámokat készítettek, hogy megnyerjék az utazóközönséget és járataikra szálljanak.  A Wizz Air Kelet-Közép-Európa legnagyobb diszkont légitársasága. Ezidáig a következő 10 bázisrepülőtérről üzemeltet menetrendszerűen fapados járatokat: Budapest-Ferihegy, Bukarest-Băneasa, Gdańsk-Lech Wałęsa, Katowice, Kijev-Boryspil',Kolozsvár, Poznań-Ławica, Szófia, Temesvár-Traian Vuia és Varsó-Frederic Chopin. 2009. júniusában pedig megnyitja 11. bázisát Prága-Ruzyně repülőterén. A légitársaság elindításának ötlete 2003 júniusában született meg. Hat légitársasági, illetve más iparágakban tapasztalatot szerzett szakember az egykor a Malévet irányító Váradi József vezérigazgató vezetésével alakította meg a Wizz Air-t. Alig három hónappal később a Wizz Air-t bejegyezték Londonban és készen állt a repülésre. Az első járat 2004. május 19-én szállt fel Katowicében, 19 nappal az Európai Unió bővítése után. A légitársaság célja, hogy olcsó utakat biztosítson Kelet-Közép-Európa és Nyugat-Európa között. 2006 októberében már ötmilliomodik utasukat szállítottak, mindössze 2,5 éves működés után. 2008 februárjában szállították 10 milliomodik utasukat.

A 2007-es évben összesen 20 millió forint verseny felügyeleti bírságot szabtak ki a társaságra.


Lássuk ez milyen tételekből állt össze:

Például a kültéri reklám megjelenítése a következő volt (határozat 19.c) pontja): " Milánó Róma Malmö/Koppenhága

Repülőjegyek 1990 Ft-tól *"

Nagyon kis betűkkel, még a city-lighton is olvashatatlanul kis méretben:

"* egy útra, repülőtéri díjak és illetékek nélkül. Akciós jegyek, csak korlátozott darabszámban állnak rendelkezésre. "

A sajtóban megjelent korlátozott darabszámmal összefüggésben kifogásolt egyik hirdetés szövege ez volt (határozat 20.h) pontja):

" Repülőjegyek 2490 Ft*-tól Válasszon hőmérsékletet!

London Párizs Milánó Róma Malmo, Koppenhága

Egy útra, repülőtéri díjak és illetékek "nélkül, akciós jegyek csak korlátozott darabszámban állnak rendelkezésre. "

Az alperes a feltárt adatok alapján megállapította, hogy a felperes valamennyi outdoor marketing kommunikációs eszköze (óriásplakátok, citylightok) esetén a *-gal jelölt közlések nem, vagy nagyon nehezen voltak olvashatóak a fogyasztó számára, ezért alkalmasak voltak a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására. A jogsértés súlyát csökkentő tényezőként vette figyelembe, hogy a felperes az ár mellett a *-gal felhívta a fogyasztó figyelmét a további információ közölésére, a *-gal jelölt információ általában az árhoz közel került elhelyezésre, és esetleges huzamosabb tanulmányozás esetén - amelyre a reklámhordozó jellege egyébként nem ad lehetőséget - olvasható volt. A megállókban elhelyezett kültéri plakátokról megjegyezte, hogy a fogyasztó valószínűsíthetően átlagosan tovább szemlélheti, mint az óriásplakátokat, de - az alperes álláspontja szerint - a kiegészítő információkat ez nem teszi kétséget kívül észlelhetővé. Elismerte ugyan, hogy az óriásposzter maximum 3 motívummal dolgozhat, amennyiben hatásos kíván maradni (fősor, kép és embléma), mivel az óriásplakát befogadására egy autósnak max. 1 másodperce, egy nem siető járókelőnek max. 2-3 másodperce van. Ebből azonban azt a következtetést vonta le, hogy - ugyan a reklám főüzenetének van kiemelkedő szerepe - az apró betűvel közölt megjegyzések úm. "a repülőjegyárak csak egy útra és mindenféle adók és illetékek nélkül értendők", olyan, a termék lényeges tulajdonságairól tájékoztatnak, amelyek nem kellő súllyal való kommunikálása jogsértést valósít meg.

A sajtóban megjelent hirdetések körében kiemelte: több is tartalmazta azt a versenyjogi szempontból fontos tényt, hogy az akciós repülőjegyek járatonként korlátozott darabszámban állnak rendelkezésre. Ezeket a hirdetéseket is alkalmasnak találta az alperes a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására, mivel a fogyasztó általi észleléskor nem volt tudható: az akció mikori kezdettel és milyen keretszámmal került meghirdetésre, így olyan eset is előfordulhatott, hogy az akció - meg nem jelölt - tényleges kezdetéhez, és a hirdetés megjelenéséhez képest akár több nappal később olvassa az érdeklődő.

Súlyosbító és enyhítő körülmények:

-          A bírság összegének meghatározásakor enyhítő és súlyosító körülményeket egyaránt figyelembe vett. Előbbiek körében értékelte, hogy a felperes nem minden kommunikációja volt jogsértő; a kiegészítő információt *-gal jelölve jelezte a fogyasztó számára, hogy további részletek után érdeklődjön; a végső fogyasztói döntés meghozatalát megelőzően, a repülőjegy vásárlás előtt a fogyasztó rendelkezésére állt valamennyi döntést befolyásoló tényező.

-          Súlyosító körülményként értékelte ugyanakkor az éles piaci versenyt; a korábbi hozzáférhető - határozataiban a jogsértő hirdetési formákról adott állásfoglalása figyelmen kívül hagyását; a marketing kampány felperes forgalmára gyakorolt jelentős hatását.

A bíróság véleményem szerint optimálisan és körültekintően járt el és hozta meg ítéletét. Abban viszont a Wizz airt illeti az igazság, hogy a fogyasztó a jegyek megrendelésekor mindenképpen szembesül az árakkal, így nem kényszeríti senki a vásárlásra. Sokan el sem olvassák a kisbetűs és megcsillagozott részeket ha látnak egy reklámot például egy hirdetőtáblán. Olyan reklámtörvényekre lenne szükség, mely fogyasztócentrikus ugyanakkor a vállalatok érdekeit is szem előtt tartja. Utazási irodák és repülőjegy értékesítésnél, valós adatokat adnak meg, a kisbetűs és csillagozott részek pedig részletesek., hogy a leendő utas mindennel tisztában legyen és a részletek ismerete mellett vásároljon és ne merüljenek fel váratlan és nem ismert költségek.  A 20.000.000 Ft.-os kiszabott bírság nem tekinthető magasnak, főleg utazási és légi személyszállítási cégek bevételeihez képest, viszont elegendő ahhoz , talán máskor jobban meggondolják reklámstratégiájukat.







Weblap látogatottság számláló:

Mai: 3
Tegnapi: 1
Heti: 7
Havi: 24
Össz.: 23 410

Látogatottság növelés
Oldal: A WIZZAIR ÜGY 2007.-BŐL
MEGHÖKKENTŐ TÖRTÉNETEK - © 2008 - 2025 - rockefeller.hupont.hu

A HuPont.hu ingyen weblap készítő egyszerű. Weboldalak létrehozására: Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »